A pálinka írül, az írekről magyarul

Pucsín

Pucsín

Ezt kell tudnod az ír időjárásról

Tél végi depi a tavaszra (Godot-ra) várva

2018. február 13. - grtszb

Régebben sosem gondolkodtam az időjáráson. Régebben nem hittem hogy évszakok csak kiváltságosokat illetnek meg. Régebben sosem hordtam dupla pulcsit az ágyban. Régebben nem éltem Hiberniában. 

Amikor tavaly elhatároztam, hogy Írországba költözöm határozatlan időre, akkor a többség az időjárással jött (és valóban, csak a kisebbség kezdett el sajnálkozni :P). Igen, sokat esik az eső. Igen, hideg van, de kibírom. A korábbi ittléteim alatt az eső mellett a napsütéses őszöket és a kellemesen enyhe telet is megtapasztaltam. Akkor még nem tudtam, hogy ez a falatka ír időjárás, amit én átlagosnak könyveltem el, valójában anomália volt. Figyelem, bejelentés következik: Írország valóban nedves és hűvös. A "hideg van" és a "fázom" kötőszavakká léptek elő, központi témája lett az otthoniakkal folytatott diskurzusoknak és minden ruhavásárlásom mozgatórugójává vált.

Nyugaton alig van olyan nap, amikor nem esik, ehhez képest Dublin és Co Meath (Pucsín HQ) szárazabb. Az otthoniak a rossz időjárást a rossz kedvvel kötötték össze, és őszintén szólva számítottam is rá, hogy a kevesebb napsütés rámegy a hangulatomra. Én személy szerint ezt inkább csak másodlagos hatásként tapasztaltam. Elsődlegesen inkább a fizikai, egyes élethelyzeteket megnehezítő hideget nehezményztem (fagyott ujjakkal cipőt fűzni), ami nem csak kint, de a házban is uralkodott. Nem tudom, hogy ez mindenhol így megy-e, de eddigi tapasztalataim alapján az ír házak, hogy úgy mondjam kandallócentrikusak, vagyis a tűz körül van meleg és pont. A többi részük egyszerűen hideg (a szobámba is kellett egy elektromos mini fűtőtest, és jártam már olyan házban, ahol elektromos paplannal aludtak).

Itt nem csak azért van hideg, mert télen alacsonyan repkedtek a napi maximumok, hanem azért is, mert ez az év folyamán alig változik. Ősszel lehűl, de nem túlzottan, a hideg pedig kitart márciusig, aztán kicsit meleg lesz,de nem nagyon és ez így marad szeptemberig. Szerencsés esetben júniusban vagy júliusban akad egy pár 25 fokos nap. Nincsenek markáns évszakok, és nincs menekvés a szél elől, ami hurrikán időszakban meglepően meleg, de leginkább csak nagyon hideg és a csontig hatol ("friss").

Gyorsan fel is kellett venni a következő szavakat, ha időjárásról van szó:

Lashing rain, Torrential rain, Pissing rain- Ahogy a csövön kifér, eseteként vertikális eső (van köztük különbség, de nem tudom, leszek-e szakértő ebben a témában valaha...)

Miserable- Minden rossz, esős idő

It is just a shower- Enyhe zivatar

Gorgeous- Kisütött a nap! Az nem számít, ha mellette hideg van.

It is hot- 20 fok felett, napsütés. Nálam ilyenkor még kell egy kiskabát.

It is fierce mild out there!- Évszakhoz képest enyhe az idő

Fresh- Friss AKA Hideg északi szél.

Kicsit olyan érzés ez, mintha az embernek sosem lenne lehetősége úgy igazán átmelegednie... A kandalló tűze egyet jelent a boldogsággal és a menedékkel, és néha azért megvan a romantikus, tűz pattogása mellett olvasós hangulata is.

Na de, nem vinnyogok tovább, legalább rájöttem, hogy rosszul tűröm hideget, az írek viszont már régóta tudják, hogy bár az időjárásuk nem annyira tuti, poénnak mindig jó, és felhasználják mondjuk ilyen reklámblokkokhoz, amit az időjárásjelentés előtt adnak le:

Ilyen körülmények között talán nem is annyira fontos, hogy mit írunk, tavaszt, vagy nyarat, szél meg eső mindig lesz, de azért szeretem számon tartani a dolgokat és egy kicsit meg is lepődtem, amikor február elsején a rádióban boldog tavaszt kívántak. Hiába, gondoltam magamban, ha erről a tavasznak senki sem szólt. A február eddig hóeséssel telt, és még tegnap reggel is fehér tájra ébredtünk. 

Nem értettem ezt a február dolgot, és azért érdekelt a különösen, mert az időjárás itt fontos. Az emberek beszélnek róla, panaszkodnak, nevetgélnek a záporokon és nosztalgiátva emlékeznek a nagy 2007-es hóviharra, és akkor a farmerekről még nem is beszéltem! Írországban ugyanis külön időjárásjelentést szentelnek a gazdálkodóknak.

Aztán megtaláltam a Met Eireann leírását: "Fun Facts for Young Primary Students" ("Vicces tények kisiskolásoknak")...és tényleg, ahhoz, hogy az ember megértsen egy másik országot, sokszor a legalapabb szinteken kell kapargatni az igazságot, és egy kisgyerek kíváncsiságával kell járnia a világot. Mindenesetre megtaláltam, éljen, nem is Február 1 a tavasz, hanem Március, de le lehet nyugodni, mert régen így volt, és az emberek többségének most is így van. Mások szerint Szent Iván Éjhez kell mérni, és úgy tökre kijön, hogy a Február már tavasznak számít. Úgyhogy helló tavasz! Most pedig megyek, be kell dugnom a hősugárzót, mert mefagyok!

 

Ja, és még mielőtt elfelejtem, itt egy kis ráadás arról, hogy nem csak én gondolom hidegnek ezt a helyet, de a rómaiak szerint is az volt (időközi pacsi):

Hibernia- Az Ír-sziget latin neve, és ebből származtatják Írország gaelic nevét is (Éire). Jelentése (ugye) a Tél Földje

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pucsin.blog.hu/api/trackback/id/tr8013660574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása